دکتر امیر اسماعیلی جراح و متخصص ارتوپدی جراح لگن (هیپ و استابولوم)
درمان آسیب های ورزشی


آسیب های ورزشی زانو

مفصل زانو یکی از شایعترین مفصل هایی است که تحت آسیب های ورزشی زانو قرار می گیرد و بررسی های انجام گرفته نشان داده اند که بیشترین علت ناتوانی دائمی پس از آسیب های ورزشی ، به علت صدمه دیدگی زانو بوده است.

انواع مختلف آسیب های ورزشی زانو :مانند پارگی رباط های زانو ( رباط صلیبی قدامی، رباط صلیبی خلفی، رباط های جانبی داخلی و یا خارجی) ، پارگی منیسک، پیچ خوردگی خفیف زانو، شکستگی های زانو، صدمات مولتیپل و … به علت وارد آمدن نیرو و فشارهای چند جهتی به زانو حین ورزش پیش می آیند.

شایعترین این آسیب ها، پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL) است.


شیوع آسیب های ورزشی زانو:

میزان رخداد و الگوی آسیب در ورزشکاران به عوامل زیر بستگی دارد:

  • نوع ورزش: ورزشهایی مانند فوتبال، اسکی و ورزشهای رزمی بیشترین میزان آسیب های ورزشی زانو را دارند.

  • جنسیت: معمولا زنان ورزشکار بیشتر از مردان در معرض صدمات زانو حین ورزش قرار می گیرند.

  • سن ورزشکار: صدمات زانو در جوانان ورزشکار ( 20- 29 سال) بیشتر رخ می دهد.

علاوه بر این عوامل اصلی، فاکتورهایی نظیر جنس ، سن ، آمادگی جسمی ، اندازه و ضخامت لیگامانها در ورزشکار، برخوردی یا غیر برخوردی بودن آسیب، وضعیت سطح زمین بازی، نوع کفش ورزشی، میزان آگاهی مربیان و نحوه آموزش آنها از دیگر عوامل تاثیرگذار بر آسیب های ورزشی زانو می باشند.

درمان این صدمات در بسیاری موارد نیازمند جراحی و سپری کردن دوره های بازتوانی بلند مدت است.

همچنین در برخی از موارد این صدمات ممکن است باعث پایان زندگی ورزشی فرد شده و می تواند تاثیر بزرگی بر زندگی فرد و جامعه بگذارد.

به همین دلیل شناخت و آگاهی از نحوه، میزان شیوع و شیوه های پیشگیری از آسیب بسیار مهم است


درمان آسیب های ورزشی
درمان آسیب های ورزشی

پیشگری از آسیب های ورزشی زانو:

  • برنامه های آموزشی برای ورزشکاران و مربیان برای به دست آوردن آگاهی لازم در مورد عوامل ، مکانیزم وقوع  و راه های پیشگیری از آسیب

  • ارائه برنامه های درست تمرینی به ورزشکار

اقدامات درمانی:

در هر آسیب زانو اولین مسئله ای که رخ می دهد بوجود آمدن التهاب است.

که این التهاب منجر به درد، تورم و کاهش توانایی حرکت مفصل زانو خواهد شد.

اولین مرحله درمان کاهش التهاب است، که می تواند منجر به تسریع بهبودی و کاهش درد شود.

برای این امر باید کارهای زیر صورت گیرد :

  • استراحت زانو: استراحت باعث کاهش کشش های مکرر روی زانو ، کاهش التهاب و جلوگیری از وارد شدن آسیب بیشتر به زانو می شود.

  • یخ درمانی : باعث کاهش تورم زانو می گردد و در هر نوع آسیب حاد و آسیب مزمن زانو کاربرد دارد. یخ درمانی میتواند2-3 بار در روز و هر بار برای مدت 20-30 دقیقه صورت گیرد. می توانید کیسه حاوی یخ را در حوله قرار دهید و حوله را روی محل بگذارید (از تماس مستقیم یخ با پوست بپرهیزید)

  • فشار موضعی به زانو توسط بانداژ : در برخی از آسیب های زانو بانداژ می تواند به حفظ حرکات مناسب مفصل زانو کمک کند.

  • بالا نگه داشتن زانو :سبب کاهش تورم و التهاب می گردد.

  • استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نظیر ناپروکسن و ایبوبروفن.


در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • هر گاه بعد از انجام اقدامات درمانی اولیه که اشاره شد، علائم شما ادامه یافت یا حتی بدتر شد

  • چنانچه به دنبال آسیب به زانو قادر به راه رفتن روی زانو نبودید ( احتمال بروز شکستگی زانو در این موارد بالاست)

  • درد بسیار شدید و غیر قابل تحمل در زانو

  • تب به همراه درد زانو ( احتمال عفونت زانو )

  • زخم بزرگ یا عمیق در ناحیه زانو

  • تورم زانو در افرادی که بیماری خونی دارند (هموفیلی) یا داروهای ضد انعقادی مصرف می کنند (مثل وارفارین )

دکتر امیر اسماعیلی جراح و متخصص ارتوپدی جراح لگن (هیپ و استابولوم)



درمان آسیب های ورزشی زانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *