شکستگی لگن چیست؟

لگن شامل سه استخوان اصلی است که به شکل حلقه ای متصل می شوند و توسط رباط های قوی نگه داشته می شوند . مشخصات کلی شکستگی لگن شامل درد شدید، بی ثباتی استخوان لگن و خونریزی داخلی است. شکستگی های نخاعی به علت حوادث تروماتیک مانند سقوط یا تصادفات اتومبیل یا موتور سیکلت رخ می دهد.


انواع آسیب های شکستگی لگن ممکن است رخ دهد. مناطق آسیب دیدگی عبارتند از:
  • تخریب سمفیز پوبیس
  • شکستگی راموس عمیق
  • شکستگی ایلیاک
  • جابجایی مفصلی ساکروایلیاک
  • شکستگی ساکروم

آیا تعویض مفصل درد مفصل را کامل از بین میبرد.؟؟

احتمالا بعد از جراحی لگن درد همان مفصل از بین خواهد رفت اما دردی که در سایر مفاصل احساس می‌شود باقی خواهد ماند به علاوه رد پای ذهنی دردی که از قبل در مفصل جراحی شده وجود داشته گاهی طول خواهد کشید.گاهی دردهایی که احساس می شوند ریشه دیگری دارند مثلا دردی در زانو احساس می شود که ریشه آن در کمر است.و بیمار بعد از تعویض مفصل زانو عمده مشکل اش را حل کرده ولی بخشی از مشکل که مربوط به کمر است.باقی خواهد ماند و فقط با دارو کنترل می شود.لذا ممکن است گاهی تعویض مفصل زانو و لگن درد را کامل از بین نبرد.


تعویض مجدد مفصل لگن و ران به چه علت انجام می شود؟

تعویض مجدد مفصل لگن جراحی است که عمدتاً با هدف جایگزین کردن ایمپلنت فرسوده انجام می‌شود. تعویض مفصل لگن از جمله رایج‌ترین جراحی‌هایی است که توسط جراحان ارتوپدی انجام می‌شود. این نوع جراحی نرخ موفقیت بالایی دارد، اما از جمله چالش اصلی آن فرسوده شدن ایمپلنت در طی زمان است.

ایمپلنت مفصل لگن معمولاً بسیار آهسته دچار فرسودگی می‌شود و حداقل طول عمری در حدود 15 الی 20 سال دارد.

علاوه بر فرسودگی ایمپلنت تعویض مجدد مفصل لگن ممکن است به دلایل دیگر نظیر عفونت اطراف ایمپلنت، جابجا شدن ایمپلنت از محل خود و همچنین شکستگی استخوان اطراف ایمپلنت نیز انجام شود.


چه زمانی تعویض مجدد مفصل لگن توصیه می‌شود؟

فرسودگی یا شل شدن ایمپلنت:

برای اینکه مفصل لگن عملکرد مناسبی داشته باشد لازم است ایمپلنت در محل خود ثابت باقی بماند. در طی جراحی، ایمپلنت یا بوسیله سیمان یا بوسیله نیروی فشار در محل خود ثابت می‌شود. اگر ایمپلنت با فشار در محل خود جاسازی شده باشد انتظار می‌رود با گذشت زمان بافت استخوان در اطراف آن رشد کرده و آن را در محل محکم کند. گاها ممکن است بافت استخوان بخوبی اطراف ایمپانت رشد نکند. که این با گذشت زمان باعث شل شدن ایمپلنت و ایجاد درد می‌شود. علت شل شدگی ایمپلنت چندان مشخص نیست اما فعالیت‌های شدید و تکراری، اضافه وزن یا فرسودگی قطعه پلاستیکی بین گوی و کاسه فلزی می‌تواند باعث آن شود. معمولا ریسک شل شدن ایمپلنت در افراد جوان بیشتر است.


عفونت:

عفونت یکی از عوارض احتمالی در تمام جراحی‌ها است. عفونت مکن است در دوران بستری پس از جراحی در بیمارستان یا حتی پس از ترخیص از بیمارستان ایجاد شود. ایمپلنت مفصل لگن در این شرایط دردناک شده و ممکن است از محل خود جابجا شود. از آنجایی که پاکسازی باکتری از محل مفصل بوسیله آنتی‌بیوتیک‌ها چندان راحت نیست لذا ممکن است جراحی مجدد مورد نیاز باشد. جراحی مجدد در این شرایط می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود که بستگی به نوع باکتری، مدت ابتلا به عفونت و البته نظر بیمار دارد.


جابجایی مکرر گوی از محل کاسه:

ایمپلنت مفصل لگن، همانند مفصل طبیعی به شکل گوی و کاسه طراحی می‌شود. لذا برای عملکرد مناسب، گوی باید داخل کاسه حرکت آزادانه داشته باشد. ضربه شدید، حرکت‌های ناگهانی یا قرار گرفتن در پوزیشن نامناسب می‌تواند باعث خارج شدن گوی از محل کاسه شود. در چنین مواردی به منظور جلوگیری از تکرار جابجایی ایمپلنت، بهتر است نحوه کاشت ایمپلنت طی جراحی مجدد اصلاح شود.


شکستگی:

شکستگی اطراف ایمپلنت که ممکن است در اثر افتادن، یا تصادف ایجاد شود نیز اغلب دلیلی برای جراحی مجدد مفصل لگن هستند. در این شرایط میزان استخوان باقی مانده یا میزان شکستگی، نحوه قرارگیری یا شل شدن ایمپلنت و موقعیت شکستگی استخوان از جمله فاکتورهای تعیین کننده برای لزوم جراحی مجدد مفصل لگن هستند. در موارد بسیار نادر ممکن است خود ایمپلنت دچار شکستگی شود که نیاز به جراحی مجدد خواهد بود.


حساسیت به ایمپلنت و یون‌های فلزی:

در گذر زمان، عناصر فلزی تشکیل دهنده ایمپلنت در اثر فرسایش جدا شده که ممکن است در بعضی افراد باعث حساسیت شوند. این ذرات می‌توانند به استخوان یا بافت نرم اطراف آن آسیب بزنند. در مواردی ممکن است یون‌های فلزی آزاد شده باعث بروز آلرژی و درد در محل شوند.

سایر فاکتورها:

احتمال نیاز به جراحی مجدد مفصل لگن ممکن است بر حسب ویژگی‌های شخصی افراد متفاوت باشد. همانطور که ذکر شد افراد جوان، یا افرادی با فعالیت‌های شدید روزانه از ریسک بالاتری برای جراحی مجدد برخوردارند. همچنین این احتمال در افراد با اضافه وزن، یا مبتلا به دیابت و افرادی با سابقه سایر جراحی‌ها به علت ریسک بیشتر عفونت بیشتر است.

چرا تعویض مجدد مفصل لگن می‌تواند پییچیده باشد؟

نتیجه جراحی مجدد مفصل لگن ممکن است بخوبی جراحی اولیه نباشد. چرا که با گذر زمان ساختار بافت استخوان دچار تغییر شده و از کیفیت و استحکام آن کاسته می‌شود و این جاسازی مجدد ایمپلنت در محل را دچار مشکل می‌کند. از طرفی تعویض مجدد ایمپلنت، یک جراحی به نسبت بزرگتر از جراحی اولیه است. این درحالی است که معمولا به علت افزایش سن بیمار مشکلات ناشی از جراحی می‌تواند بیشتر باشد. لذا قبل از جراحی بررسی دقیق توسط جراح لازم است تا اطمینان حاصل شود که امکان تعویض مجدد مفصل لگن و بهبودی بعد از آن بطور مناسب وجود داشته باشد.

به صورت کلی ایمپلنت‌های مفصل لگن معمولا بعد از مدتی نیاز به تعویض دارد.



 

شکستگی لگن چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + شانزده =